søndag 29. mars 2015

Oppgave 2 - Fagformidling

I dette blogginnlegget vil jeg si litt om hvordan jeg løste oppgave 6 i faget Film og digital video ved studiet Digital mediedesign ved Høgskolen i Telemark , der temaet var «lydbilde i film»

Oppgaven besto i at vi skulle filme en scene på maks 60 sekunder der kameraet var plassert enten i eller utenfor et rom og viste bilde av en dør, et vindu eller lignende. Vi skulle så ta opp og registrere lyder innenfra eller utenfra og fortelle hendelsen gjennom lydbilder. Filmen skulle ha minst tre lydspor.

Jeg valgte i denne oppgaven å filme ut av et vindu fra en hytte på fjellet i vinterferien. Jeg ønsket å formidle den følelsen jeg fikk i vinterferien og den kontakten jeg hadde med naturen i fjellet. Bildet i filmen er statisk, det er lydbildet som uttrykker handlingen i filmen.
Jeg filmet flere ulike klipp der det ene var et statisk bilde av det snødekte landskapet vi så fra vinduet. Deretter filmet jeg ulike klipp utenfor hytten der fokuset var å få fanget passende lydbilder. Filmen redigerte jeg i Adobe Premier Pro. 
Det visuelle bildet var utsikten fra vinduet uten tilhørende lydspor. Lyden i filmen ble satt sammen av ulike lydsekvenser i tre lydspor. Alle lydsporene er tatt med videokamera, med ulik avstand til lydkilden. jeg har kun beholdt lydsporene i hvert klipp. Filmen inneholder totalt tre lydspor.  Det første lydsporet forteller en handling der man hører:
- en dør som blir åpnet og lukket
- en som går ned en liten trapp og så videre på snøen
- en som går på snøen og så stopper.
- en som går på ski - to ulike klipp det ene repeteres og fades ut .
- fuglesang samme klipp repeteres to ganger.
 Det andre lydsporet er tre repeterende sekvenser av fuglene rundt hytten
Det tredje lydsporet er repeterende sekvenser av vanndråper som drypper fra takrennen.

Jeg har brukt samme klipp av en fugl som synger i lydspor 1 og 2, men i lydspor 1 har jeg gitt økt volumet på lydklippet. 

I Audio Track Mixer justerte jeg lydstyrken til de ulike lydsekvensene, ved å bruke "volumknappen" som vist i illustrasjonen nedenfor.
Deretter la jeg på effekten exponential fade på enkelte av klippene. Flere av lydklippene brukte jeg for øvrig gjentatte ganger for å få en lengere sekvens.
Det var en veldig artig oppgave, og jeg er ganske så fornøyd med resultatet :-)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar