fredag 24. oktober 2014

Oppgave 2 - Digital grafisk design - Fagformidling


I oppgave 3 i faget Digital Grafisk Design ved studiet Digitalmediedesign ved Høgskolen i Telemark, skulle vi designe et gavepapir og en merkelapp i Adobe Illustrator. Jeg valgte å lage et design til min snart 10 år gamle datter Isabelle.

Jeg åpnet et artboard i iAdobe llustrator. Jeg startet med å bruke pen tool verktøyet for å lage et hjerte. Pen tool verktøyet fungerer slik at om du holder venstre musetast inne mens du tegner blir det en kurvet linje, men hvis du ikke holder musen inne blir det en rett strek. Om man ønsker å konvertere en rett strek til en kurvet linje kan man velge direct selection tool, markere på linjens anchor point og så trykke på knappen convert selection anchor points to smooth.

  
For å tegne et hjerte valgte jeg pen tool holdt musen nede og lagde den første kurven ved å dra musen i mellom 45˚ og 60˚ vinkel mot høyre.
Deretter lagde jeg en ny svakt kurvet linje med utgangspunkt i sluttpunktet til den første ved å føre musen vertikalt nedover, litt mot venstre.
Da jeg hadde laget den andre kurven, holdt jeg shift inne og førte musen vertikalt oppover og samtidig litt til venstre og lagde en ny svak kurve som var omtrent like lang som kurve nummer 2.
 Til slutt lagde jeg den siste kurven i hjertet ved samme fremgangsmåte som den første kurven.
 
For å justere de ulike kurvene , slik at "hjertet# ser ut som et hjerte, brukte jeg direct selection tool og flyttet på anchor points, paths, og/ eller justerte linjenes kurving med handles til jeg fikk ønsket resultat.
 Det ferdige hjertet dupliserte jeg flere ganger og endret størrelse, farge og «retning», slik at jeg fikk mange ulike hjerter ut i fra den originale malen.

Deretter lagde jeg ballonger ved å bruke shape tools, elipse.

 For å få til ballongtråden brukte jeg pen tool og lagde kurver ved å holde musetasten inne som beskrevet ovenfor. Ballongene og hjertene valgte jeg å gi effekten blur. Etter at grunndesignet var ferdig brukte jeg funksjonen pattern, slik at jeg fikk et mønster som gjentok seg.

 Kaken lagde jeg ved å bruke shape tools, rounded ectangle.  Jeg satte tre rektangler i tre ulike størrelser over hverandre og valgte så pathfinder, slik at de tre rektanglene ble til en figur. For å dekorere kaken brukte jeg pen tool for å få de buede linjene og shape tools, star tool for å pynte disse buene litt.

 Jeg brukte type tool for å skrive inn teksten på kaken og deler av kakelysene, som var satt sammen av tallet 10 og to lys fra funksjonen symbols.  Til merkelappen valgte jeg kun å bruke hjertene i ulike former.

Til slutt skrev jeg ut gavepapiret og da jeg ikke hadde A3 fargeprinter tilgjengelig måtte jeg lime sammen to A4 ark før jeg pakket inn pakken. Deretter tok jeg bilde av pakken og lagde et dokument i Adobe InDesign som viste mønsteret og merkelappen, den avbildede pakken samt en liten beskrivende tekst om oppgaven.






Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar