mandag 13. oktober 2014

Oppgave 2- Digital foto- og bildebehandling - fagformidling


Det manipulerte bilde

I oppgave 2 i faget digital foto- og billedbehandling i Digital mediedesign, skulle vi lage en brukerveiledning i maskeringsverktøy i Photoshop, og som verktøy i denne fagformidlingen skulle vi lage et blogginnlegg. Formålet med oppgaven var å sette fokus på læringsprosessen i faglig formidling på blogg. Jeg har valgt å løse denne oppgaven ved å forklare steg for steg hvordan jeg gikk frem i Oppgave 6, hvor vi skulle lage «det manipulerte bildet».

 En fotomanipulering innebærer å endre et originalfoto slik at det får nytt innhold og betydning. I denne oppgaven skulle vi sette sammen minimum tre ulike motiver til en ny komposisjon. I mitt manipulerte bilde «Jardin Public» valgte jeg å sette sammen totalt 5 ulike motiver til ett bilde.  Jeg vil i dette blogginnlegget forklare min fremgangsmåte fra ide frem til ferdig produkt.

 

Ide

Jeg fikk ideen på en tur til byen Honfleur i Normandie. Der hadde de en park med mange flotte blomsterdekorasjoner. Bakgrunnen og skiltet med teksten «Jardin Public» er tatt i parken i denne parken. Disney har i mange år vært min store lidenskap, og jeg har derfor mange ulike figurer i min samling. Jeg valgte ut to figurer som jeg føler passer naturlig inn i en hage. Figuren av Trampe er opprinnelig dobbelt så stor som figuren av Snehvit og dyrene.

Utgangspunktet

 Jeg valgte følgende fem motiver :

 Hvordan bruke maskeringsverktøy i Photoshop?

Jeg åpnet de bildene jeg ønsket å klippe ut motiver fra i Photoshop. Deretter høyreklikket jeg på bakgrunnen i lagpanelet og valgte «dupliser bakgrunnen». Denne la seg så i et nytt lag og jeg konverterte så dette laget til et smartobjekt. For å klippe ut deler av et bilde må man bruke ett av maskeringsverktøyene i Photoshop. Jeg valgte å bruke funksjonen «hurtigvalgsverktøy». Denne funksjonen fungerer slik at når man klikker med musepekeren på motivet velger man ut de delene at et bilde man ønsker å maskere.
Det er viktig å zoome godt inn på bildet når man bruker denne funksjonen. Hvis man får med for mye i utvalget sitt velger man den hurtigvalgstasten som har et minustegn i ikonet:
 Denne funksjonen fjerner markeringer.
Mer om bruk av hurtigvalgsvertøyet i Photoshop finner man her: http://helpx.adobe.com/no/photoshop/using/making-quick-selections.html



Når man har fått med alt det man ønsker å klippe ut fra bildet klikker man så på funksjonen finjuster kant. Der forstørret jeg først bildet til 100 %, klikket så av for smart radius og justerte jeg kantene ved å male over med en myk pensel til jeg fikk ønsket resultat. Deretter valgte jeg å lagre markeringen som nytt dokument med lagmaske.
Jeg fikk da den valgte markeringen som et utklipp med transparent bakgrunn
Jeg brukte denne fremgangsmåten for bildene av kaninen, Snehvit og dyrene og skiltet «Jardin Public». Bildene av kaninen og Snehvit med dyr er tatt inne i stuen i et «bluesceenstudio». Jeg brukte et bluescreenlerret som både underlag og bakgrunn slik at det skulle være enkelt å klippe ut figurene i etterkant. Som lys har jeg kun brukt det naturlige lyset i stuen fra vinduer og taklamper. Jeg brukte tilsvarende fremgangsmåte som for skiltet, men i bildet av Snehvit var det litt gjenskinn i deler av håret som jeg derfor valgte å gjøre litt mørkere ved å bruke et maskeringslag. Kaninen tok jeg mange bilder av i ulike posisjoner, og valgte til slutt ut to bilder som jeg valgte å bruke i ulike størrelser og posisjoner. Skiltet med «Jardin Public» sto ved inngangen til parken. 

Sette sammen ulike objekter til et felles bilde.


 Deretter plasserte jeg utklippene ved å bruke kommandoen "plasser innebygde" der jeg syntes de passet inn i et lag over bakgrunnen. Jeg la så til lagmasker med funksjonen "legg til lagmaske"  og brukte så penselverktøyet med sort og hvit pensel for å henholdsvis få frem bakgrunnen eller få med mer av figurene i utklippene.
Underveis i prosessen så det slik ut:
Tilslutt var alle elementene plassert inn i bakgrunnen:

Lagmasker og justeringslag

Deretter la jeg på en ny lagmaske ved å velge funksjonen legg til lagmaske  .  Deretter valgte jeg  modus «overlapp» og malte over med lys grå for å fjerne noen skygger i nederste venstre hjørne.  Til slutt la jeg på et justeringslag der jeg justerte kurvene noe. Mer om lagmasker finner du ved å følge denne lenken: http://helpx.adobe.com/no/photoshop/using/masking-layers.html#add_layer_masks 



 

Det ferdige produkt:  

"Jardin Public"





1 kommentar:

  1. Hei Annette!
    Jeg liker innlegget ditt, det er enkelt og følge fremgangsmåten din mtp hvordan du løste oppgave, og du forklarer godt hvordan man bruker ulike maskeringsteknikker. Kjekt at du ringer rundt funksjonene hurtigvalgsverktøy og finjuster kant i det første printscreenbildet, dette gjør det enkelt å følge fremgangsmåten din. Om jeg skal komme med et tips ville jeg kanskje ha ringet rundt alle funksjonene du nevner underveis, jeg synes dette var smart tenkt.
    Bra jobba!

    SvarSlett